|
|
5 minut czytania

Jakie są zalety i wady handlu transgranicznego?

Handel transgraniczny zyskuje coraz większą popularność. Wielu przedsiębiorców docenia jego zalety, inni wstrzymują się przed ekspansją zagraniczną z powodu jego wad.

handel transgraniczny - zalety i wady
Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Czy ten rodzaj prowadzenia działalności ma więcej plusów czy minusów? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Handel transgraniczny – zalety takiej sprzedaży

Wiele firm od zawsze kusiła kusiła zagraniczna ekspansja. W dobie pandemii i dynamicznego rozwoju sektora e-commerce wejście na nowe rynki stało się nie tylko łatwiejsze, ale czasami nawet konieczne.

Jeśli chcesz utrzymać się na rynku, to musisz być obecny w internecie. Fakt ten zauważają właściciele przedsiębiorstw, co można zobaczyć w statystykach. Międzynarodowy e-commerce odnotował w 2020 roku wzrost na poziomie ponad 27%, a sprzedaż osiągnęła łączną wartość ponad 4 bilionów dolarów. Również polski e-handel ma rosnąć w siłę. PwC przewiduje, że w 2026 roku wartość polskiego rynku e-commerce wyniesie ponad 160 mld zł. Dane te oznaczają, że średni roczny wzrost może wynieść 12%. (więcej dowiesz się TUTAJ).

Ewidentnie coraz więcej biznesów dostrzega znaczenie sklepów internetowych B2B, jednak wciąż niewiele z nich decyduje się na podbój zagranicznych rynków. To błąd, ponieważ cross-border jest bardzo perspektywicznym segmentem z ogromnym potencjałem. Sprzedaż może odbywać się poprzez własny e-sklep lub platformę marketplace. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety.

Korzyści płynące z handlu transgranicznego

Polska dysponuje kilkoma atutami, dzięki którym przedsiębiorcy z naszego państwa z powodzeniem mogą prowadzić sprzedaż poza granicami. Są to między innymi ułatwiające logistykę położenie w środku kontynentu, a także niższe koszty pracy. Handel transgraniczny to dla wielu lokalnych biznesów naturalny kierunek rozwoju. Oto jego plusy:

  1. Dotarcie do nowych klientów – sprzedaż międzynarodowa stwarza danej firmie szansę na zaoferowanie swoich produktów kompletnie nowej grupie osób z innych państw. Są to miliony potencjalnych klientów, których może zainteresować nasz towar.
  2. Rozwój biznesu – sprzedawcy decydujący się na cross-border, muszą liczyć się ze sporą konkurencją, którą spotkają na zagranicznych rynkach. Będzie ona z pewnością dużo większa niż ta na rodzimym podwórku. Żeby móc z nią rywalizować, powinni udoskonalić ofertę swoich produktów, procesy logistyczne, a także inne aspekty biznesu, jak chociażby politykę cenową czy obsługę klienta. Ulepszenia to mogą być czasochłonne, a także wymagać określonych inwestycji, jednak z pewnością wpłyną na zadowolenie konsumentów i rozwój samego przedsiębiorstwa – to ważne, żeby nie zostać w tyle za konkurencją.
  3. Nowe rynki zbytu – wiele zagranicznych rynków jest dobrze rozwiniętych, a ich konsumenci na tyle dojrzali i świadomi obecnie panujących trendów, że chętnie robią zakupy u innych sprzedawców niż lokalni. To z dużą mocą napędza sprzedaż transgraniczną. Dla polskich firm spory potencjał drzemie w rynkach niemieckim i brytyjskim – ich dodatkowym atutem jest to, że mieszka tam sporo Polaków, którzy tym bardziej ochoczo kupią u rodaka.

Dla sklepu e-commerce wejście na rynek zagraniczny jest relatywnie tanie i proste, jednak platforma, za pośrednictwem której sprzedajemy, musi być odpowiednio przygotowana. Musi obsługiwać zagraniczne płatności, chociażby przez PayPala, a także dostawy kurierskie. Warto wdrożyć również inne funkcjonalności, jak chociażby prezentacja ceny w lokalnej walucie.

Handel transgraniczny – wady i wyzwania stojące przed taką wymianą handlową

Wśród kupujących w internecie istnieje zjawisko tzw. „home bias”. Chodzi w nim o to, że konsumenci preferują zakupy na krajowym rynku. W przypadku zakupów online, 16 razy bardziej są oni chętni kupić coś w e-sklepie ze swojego kraju niż w ramach cross-border. Chociaż preferencje te ulegają zmianie i coraz więcej osób chętnie wybiera zagranicznych sprzedawców, to jednak u wielu klientów wciąż występują obawy związane z kupnem za granicą.

Pierwszym problemem jest koszt przesyłki. Transport towaru z odległych miejsc na świecie może być kosztowny, dlatego siłą rzeczy trzeba będzie więcej zapłacić za wysyłkę. Czasami bywa również tak, że preferowane metody płatności nie są akceptowane, co dla wielu osób mających swoje przyzwyczajenia z pewnością się nie spodoba.

Kolejną niedogodnością, chyba najczęściej występującą, jest wolna dostawa. Na produkty zamówione z krajów azjatyckich Polki i Polacy muszą często czekać dwa, trzy tygodnie lub nawet dłużej. Jest to problem szczególnie w przypadku produktów sezonowych, np. ubrań, które chcielibyśmy od razu założyć. Mając na uwadze tak odległe terminy otrzymania przesyłki, trzeba zamawiać artykuły z odpowiednim wyprzedzeniem.

Również sam sklep internetowy zagranicznego sprzedawcy może sprawić, że nie dojdzie do transakcji. Polscy konsumenci mogą nie ufać zabezpieczeniom ich strony. W obawie przed utratą hasła do swojego internetowego konta bankowego mogą rezygnować z zakupów. Innym kłopotem może być to, że po prostu strona nie została przetłumaczona na język polski i trudno jest rozeznać się w poszczególnych opisach produktów.

Rzadziej, ale jednak również, pojawia się kwestia przewalutowania. Czasami zwiększa ono koszta. Niekiedy konsumenci mają w ogóle problem z rozeznaniem się, jaki będzie ostateczny koszt podatku oraz cła. Ta niepewność powstrzymuje ich przed ostatecznym kupnem.

Handel transgraniczny – plusy i minusy. Które przeważają?

Handel transgraniczny ma zarówno swoje plusy, jak i minusy. Zwolennicy będą podkreślać ogromne szanse na rozwój, jakie daje ta forma prowadzenia biznesu. Wyjście ze swoimi produktami poza granice kraju daje nieskończone wiele możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.

Z kolei przeciwnicy będą zdania, że polscy konsumenci wciąż obawiają się kupowania za granicą, tłumacząc to długim czasem dostawy i brakiem pewności, czy dany produkt faktycznie do nich dotrze.

Zalety
Wady
Dotarcie do nowych klientów Wysoki koszt przesyłki
Rozwój biznesu Długi czas dostawy
Nowe rynki zbytu Brak zaufania polskich konsumentów

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003