Jesteś cudzoziemcem i chcesz założyć firmę w Polsce?
Sprawdź, co musisz zrobić, aby założyć działalność gospodarczą na terenie naszego kraju. Zobacz:
Planujesz założenie firmy?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Zakładanie działalności bez polskiego obywatelstwa
Nie musisz mieć obywatelstwa polskiego, aby założyć firmę w Polsce.
Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce przez cudzoziemca jest możliwe, jeśli ma się:
- obywatelstwo jednego z krajów Unii Europejskiej,
- zezwolenie na pobyt stały,
- zezwolenie na pobyt czasowy (rezydent długoterminowy Unii Europejskiej),
- zezwolenie na pobyt czasowy udzielone przebywającemu na terytorium Polski członkowi rodziny cudzoziemca – w celu połączenia z rodziną,
- zezwolenie na pobyt czasowy udzielane członkowi rodziny cudzoziemca posiadającemu status rezydenta długoterminowego UE, przyznany przez inne państwo niż Polska,
- zezwolenie na pobyt czasowy w związku z okolicznością kształcenia na studiach,
- zezwolenie na pobyt czasowy, pozostając w związku małżeńskim zawartym z obywatelem polskim zamieszkałym na terytorium RP,
- status uchodźcy,
- ochronę uzupełniającą,
- zgodę na pobyt ze względów humanitarnych lub zgodę na pobyt tolerowany,
- zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania działalności gospodarczej, udzielone ze względu na kontynuowanie prowadzonej już działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG,
- członkostwo Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA),
- członkostwo Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG),
- Kartę Polaka.
Uwaga!
Cudzoziemcy przebywający w Polsce na podstawie wizy nie mogą zarejestrować działalności gospodarczej.
Masz pytania?
Napisz na czacie
Jak zarejestrować działalność gospodarczą w Polsce
Rejestracja działalności gospodarczej przez cudzoziemca w Polsce jest bezpłatna, a proces rejestracji taki sam jak dla obywateli Polski.
Aby zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą należy wypełnić wniosek CEIDG-1, podając w nim swoje dane oraz dane przyszłej firmy, a następnie dostarczyć go do dowolnego urzędu miasta, gminy lub dzielnicy.
Możliwa jest rejestracja działalności gospodarczej przez internet oraz bezpośrednio w urzędzie.
Jak złożyć wniosek CEIDG-1?
Są na to 4 sposoby:
- Założenie konta na stronie CEIDG, wypełnienie wniosku on-line i złożenie go przez internet (przy pomocy podpisu elektronicznego),
- Bez rejestracji na stronie CEIDG – wypełnienie wniosku on-line, wydrukowanie i dostarczenie go do urzędu,
- Bez rejestracji na stronie CEIDG – przygotowanie wniosku on-line, a następnie podpisanie go w dowolnym urzędzie,
- Pobranie i złożenie wniosku w formie papierowej w urzędzie, gdzie zostanie przekształcony na wniosek elektroniczny.
We wniosku CEIDG-1 należy podać numer karty pobytu czasowego lub stałego, a także wskazać, kto będzie prowadził księgowość firmy.
Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) – po nadaniu zostanie przesłany na wskazany we wniosku adres e-mail,
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP) – po nadaniu zostanie przesłany na wskazany we wniosku adres e-mail,
- zgłoszeniem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Dodatkowo, oprócz złożenia wniosku CEIDG-1:
- ZUS – w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy udać się do ZUS, aby zarejestrować się do ubezpieczenia zdrowotnego lub ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,
- Urząd Skarbowy – w przypadku rejestracji do VAT – najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-R.
Prowadź firmę z ifirma.pl
Zleć swoją księgowość