Zajmujesz się eksportem towarów? Sprawdź co zrobić kiedy nie otrzymasz dokumentów wywozowych we właściwym okresie rozliczeniowym.
Procedura eksportu towarów wiąże się z wywozem towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a więc na terytorium tzw. kraju trzeciego. Przedsiębiorca, który zamierza zajmować się eksportem musi spełnić kilka warunków. Jednym z nich jest posiadanie dokumentów wywozowych i ujęcie ich we właściwym okresie rozliczeniowym. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się analizą tej kwestii.
Ustawa o podatku VAT wskazuje wprost w przepisach, jakie dokumenty są wymagane, żeby przedsiębiorca miał prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Przykładowy katalog dokumentów:
Pani Ania rozlicza podatek VAT miesięcznie, dokonała eksportu towarów do Japonii dnia 21.07.2022 r. W dniu 25.07.2022 r. otrzymała komunikat IE-599, co potwierdza, że towar opuścił terytorium UE. W tym przypadku pani Ania może rozliczyć eksport towarów w JPK_V7M za miesiąc lipiec 2022 r. i zastosować 0% stawkę podatku VAT.
Pan Kamil opłaca VAT miesięcznie, dokonał eksportu towarów do Kanady 18.07.2022 r., jednak potwierdzenie wywozu towarów dotarło do niego dopiero 30.08.2022 r. Jak w takim przypadku powinien postąpić pan Kamil? Otóż z uwagi na to, że dokumenty dotarły już po upływie terminu do złożenia JPK_V7M za lipiec 2022 r. pan Kamil wykaże eksport towarów w rozliczeniu za miesiąc sierpień 2022 r.
Jak jednak należy rozliczyć eksport towarów, jeżeli dokumenty dotrą do nas jeszcze później?Przepisy ustawy o VAT odnoszą się również wprost, do sytuacji kiedy przedsiębiorca nie wejdzie w posiadanie dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE.
Pani Krystyna zajmuje się eksportem towarów do USA, podatek VAT rozlicza w okresach miesięcznych. W dniu 30.07.2022 r. dokonała eksportu, ale dokument IE-599 otrzymała dopiero 30.09.2022 r. W takim przypadku pani Krystyna w JPK_V7 za sierpień 2022 r. wykaże sprzedaż ze stawką krajową 23% VAT, natomiast we wrześniu 2022 r. rozliczy eksport towarów ze stawką 0% i pomniejszy podatek VAT należny od sprzedaży, który został naliczony w rozliczeniu za sierpień 2022 r.
Pani Kinga rozlicza podatek VAT kwartalnie. W miesiącu lutym 2022 r. dokonała eksportu towarów do USA. Jak długo pani Kinga może czekać na dokumenty celne, żeby rozliczyć eksport ze stawką 0%?
Pan Andrzej 10 maja 2022 r. dokonał eksportu towarów na kwotę 10.000 zł, wystawił fakturę ze stawką 0%. Do 25.07.2022 r. nie wpłynęły dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza UE. Komunikat IE-599 dotarł do pana Andrzeja 15.08.2022 r.
W związku z tym:
Księgowań dokonujemy na podstawie wystawionej 10.05.2022 r. faktury VAT, która dokumentuje transakcję eksportu. Zarówno przy sprzedaży eksportowej, jak i sprzedaży krajowej podajemy numer i datę tej faktury. Taką informację można uzyskać na infolinii KIS.
Przedsiębiorcy, którzy dokonują eksportu towarów mają obowiązek rozpoznania obowiązku podatkowego w eksporcie również w przypadku otrzymania zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów. W tym jednak przypadku stawkę 0% stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym przedsiębiorca otrzymał zapłatę i w tym terminie otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE.
23 kwietnia 2021 r. zostały wydane objaśnienia podatkowe dotyczące pakietu SLIM VAT, w których m.in. omówiono przypadki wysyłania towarów po otrzymaniu zaliczki w eksporcie w terminie przekraczającym 6 miesięcy.
Przedsiębiorcy, którzy dokonują eksportu towarów znajdują się w tej uprzywilejowanej pozycji, że przysługuje im prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Ma to swoje określone konsekwencje na gruncie ustawy o VAT. Podstawowym warunkiem jest posiadanie dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE. W publikacji przedstawiliśmy na przykładach, jak należy interpretować obowiązujące przepisy w tym zakresie. Brak dokumentów w odpowiednich terminach wiąże się z obowiązek naliczenia podatku VAT należnego od sprzedaży stosując stawkę krajową. Otrzymanie dokumentów w terminie późniejszym pozwala rozliczyć eksport ze stawką 0% i skorygować wcześniej zapłacony VAT należny.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Co w sytuacji, gdy nie otrzymamy dokumentów wywozowych we właściwym okresie rozliczeniowym?