Unijne przepisy promujące naprawę towarów zamiast ich wymiany – czyli dyrektywa R2R
W dniu 2 lutego 2024 roku Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski podjęły porozumienie w sprawie dyrektywy ułatwiającej konsumentom naprawę uszkodzonych lub wadliwych towarów zamiast wymiany ich na nowe upływie terminu gwarancji.
O tym, co zakłada dyrektywa R2R przeczytasz w poniższym artykule.
Cel dyrektywy R2R
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywy (UE) 2019/771 i (UE) 2020/1828 znana jest również jako dyrektywa R2R (right to repair) regulująca prawo konsumenta do naprawy towaru. Dyrektywa ma na celu zachęcenie do dokonania napraw wadliwych towarów i ponownego wykorzystania funkcjonalnych towarów wadliwych nabytych przez konsumentów w ramach i poza zakresem gwarancji.
Temat, omawiamy również w formie video, sprawdź:
W motywach do dyrektywy R2R wskazano, że:
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 12 ma na celu usprawnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego, przy jednoczesnym osiągnięciu wysokiego poziomu ochrony konsumentów. W kontekście transformacji ekologicznej celem niniejszej dyrektywy jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego przy jednoczesnym promowaniu bardziej zrównoważonej konsumpcji, co stanowi uzupełnienie celu dyrektywy (UE) 2019/771 [por. motyw 1];
Naprawy powinny zaowocować bardziej zrównoważoną konsumpcją – z uwagi na prawdopodobieństwo zmniejszenia ilości odpadów w postaci zużytych towarów – mniejszym zapotrzebowaniem na zasoby, w tym na energię elektryczną, wynikającym z procesu produkcji i sprzedaży nowych towarów zastępujących towary wadliwe, jak również mniejszą emisją gazów cieplarnianych. Niniejsza dyrektywa promuje zrównoważoną konsumpcję z korzyścią dla środowiska, jak również przyniesie korzyści konsumentom, którzy unikną kosztów związanych z nabywaniem nowych towarów w perspektywie krótkoterminowej [por. motyw 3].
Z treścią dyrektywy zapoznasz się tutaj.
Z kolei w uzasadnieniu wniosku dotyczącego dyrektywy promującej naprawę towarów nabywanych przez konsumentów i zmieniającej dyrektywę (UE) 2019/771, dyrektywę (UE) 2020/1828 i rozporządzenie (UE) 2017/2394 wyjaśniono, że:
W przypadku wystąpienia wady w produkcie na etapie po sprzedaży, zgodnie z dyrektywą w sprawie sprzedaży towarów, konsumentom przysługują środki ochrony prawnej przeciwko sprzedawcom w związku z wadami, które istniały w momencie dostawy towarów i ujawniły się w okresie odpowiedzialności wynoszącym minimum dwa lata. Zgodnie z dyrektywą w sprawie sprzedaży towarów konsumenci dokonują wyboru między nieodpłatną naprawą a wymianą towaru. Konsumenci nie mogą żądać zastosowania wybranego środka ochrony prawnej, jeżeli byłby on niemożliwy lub wiązałby się z niewspółmiernymi kosztami w porównaniu z innym środkiem ochrony prawnej.
WAŻNE – celem dyrektywy jest promowanie naprawy towarów nabywanych przez konsumentów zamiast przedwczesnego pozbywania się ich. W związku z tym dyrektywa ma na celu zachęcenie konsumentów do dłuższego użytkowania towarów i ich naprawy w razie zajścia takiej potrzeby, a nie decydowania się na ich wymianę.
Wobec czego dyrektywa R2R wprowadziła szereg obowiązków, dla podmiotów zajmujących się naprawą czy też dla producentów. Jednakże najważniejszym obowiązkiem wynikającym z przepisów przedmiotowej dyrektywy jest obowiązek producentów w zakresie naprawy towaru na wniosek konsumentów i za określoną cenę wad wykraczających poza odpowiedzialność sprzedawcy oraz obowiązek informowania konsumentów o obowiązku naprawy.
Główne założenia dyrektywy R2R
W dyrektywie prawodawca europejski uregulował następujące kwestie:
europejski formularz informacji o naprawie:
państwa członkowskie mają zapewnić konsumentowi przed zawarciem umowy o świadczenie usług naprawczych otrzymania (na wniosek) od podmiotu zajmującego się naprawą europejski formularz informacji o naprawie określony w załączniku I dyrektywy, przekazany na trwałym nośniku. Jednakże podmiot, który zajmuje się naprawą, może zażądać od konsumenta pokrycia niezbędnych kosztów, jakie podmiot ten poniósł w związku z koniecznością udostępnienia stosownych informacji na europejskim formularzu informacji o naprawie;
w europejskim formularzu informacji o naprawie przedstawia się następujące informacje o warunkach naprawy w jasny i zrozumiały sposób:
dane służące identyfikacji podmiotu zajmującego się naprawą;
pełny adres siedziby podmiotu zajmującego się naprawą, jego numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz inne środki komunikacji online, umożliwiające konsumentowi szybkie i skuteczne skontaktowanie się i porozumiewanie się z podmiotem zajmującym się naprawą;
towar, który ma zostać naprawiony;
charakter wady i sugerowany rodzaj naprawy;
cena lub – jeżeli nie można jej w sposób racjonalny obliczyć z wyprzedzeniem – sposób, w jaki zostanie ona obliczona, oraz maksymalna wysokość ceny naprawy;
orientacyjny czas potrzebny na dokonanie naprawy;
dostępność tymczasowych towarów zastępczych na czas naprawy oraz w stosownych przypadkach, ich koszty, które konsument będzie zobowiązany pokryć;
miejsce dostarczenia przez konsumenta towarów przeznaczonych do naprawy;
w stosownych przypadkach dostępność usług dodatkowych oferowanych przez podmiot zajmujący się naprawą, takich jak usunięcie, instalacja i transport, a także ewentualne koszty takich usług, spoczywające na konsumencie;
podmiot zajmujący się naprawą nie może zmienić warunków naprawy określonych w europejskim formularzu informacji o naprawie przez okres 30 dni kalendarzowych od dnia przekazania tego formularza konsumentowi, chyba że podmiot zajmujący się naprawą i konsument uzgodnili inaczej. W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług naprawczych w ciągu tych 30 dni warunki naprawy określone w europejskim formularzu informacji o naprawie stają się integralną częścią tej umowy.
obowiązek naprawy towaru:
państwa członkowskie mają zapewnić, aby na żądanie konsumenta producent był zobowiązany naprawić – nieodpłatnie, za określoną opłatą lub za innego rodzaju wynagrodzeniem – towary, w odniesieniu do których w aktach prawnych Unii wymienionych w załączniku II do dyrektywy określono wymogi dotyczące możliwości naprawy, w zakresie określonym w tych wymogach. Producent nie będzie zobowiązany naprawić takich towarów w przypadku gdy ich naprawa jest niemożliwa. Aby wywiązać się ze spoczywającego na nim obowiązku naprawy, producent może zlecić jej wykonanie podwykonawcy;
jeśli producent, na którym spoczywa obowiązek naprawy, ma siedzibę poza Unią, odpowiedzialność za wywiązanie się z obowiązku naprawy spoczywa na upoważnionym przedstawicielu tego producenta w Unii. Jeżeli producent nie ma upoważnionego przedstawiciela w Unii, obowiązek naprawy spoczywa na importerze danego towaru. W przypadku braku importera odpowiedzialność za wywiązanie się z tego obowiązku spoczywa na dystrybutorze danego towaru;
producenci muszą zapewnić, aby niezależne podmioty zajmujące się naprawą miały dostęp do części zamiennych oraz do informacji i narzędzi związanych z naprawą;
informowanie o obowiązku naprawy:
państwa członkowskie muszą zapewnić, aby producenci informowali konsumentów o obowiązku naprawy spoczywającym na producencie oraz, aby przekazywali konsumentom informacje o usługach naprawczych w łatwo dostępny, przejrzysty i zrozumiały sposób, na przykład na platformie internetowej;
platforma internetowa dotycząca napraw i towarów nadających się do odnowienia:
państwa członkowskie muszą zapewnić, aby istniała przynajmniej jedna platforma internetowa umożliwiająca konsumentom znalezienie podmiotów zajmujących się naprawą na terytorium danego państwa członkowskiego. Platforma musi spełniać następujące wymogi:
umożliwiać wyszukiwanie pod kątem towarów, lokalizacji usług naprawczych, warunków naprawy – takich, jak czas potrzebny na jej dokonanie, dostępność tymczasowych towarów zastępczych oraz miejsce dostarczenia przez konsumenta towarów przeznaczonych do naprawy – dostępności i warunków świadczenia oferowanych przez podmioty zajmujące się naprawą usług dodatkowych, takich jak usunięcie, instalacja i transport, a także pod kątem krajowych lub europejskich norm jakości;
umożliwiać konsumentom złożenie za jej pośrednictwem wniosku o wydanie europejskiego formularza informacji o naprawie;
umożliwiać regularne aktualizowanie danych kontaktowych podmiotów zajmujących się naprawą oraz informacji o usługach świadczonych przez te podmioty;
umożliwiać podmiotom zajmującym się naprawą wykazanie, że oferowane przez nie usługi są zgodne z krajowymi lub europejskimi normami jakości;
być dostępna za pośrednictwem krajowych stron internetowych połączonych z jednolitym portalem cyfrowym ustanowionym rozporządzeniem (UE) 2018/1724;
być dostępna dla osób z niepełnosprawnościami;
państwa członkowskie muszą zapewnić, aby taka platforma internetowa umożliwiała również wyszukiwanie według kategorii produktu w celu znalezienia sprzedawców towarów nadających się do odnowienia i nabywców towarów wadliwych kupowanych w celu ich odnowienia;
rejestracja podmiotów zajmujących się naprawą, sprzedawców towarów nadających się do odnowienia i nabywców wadliwych towarów na platformie internetowej jest dobrowolna. Państwa członkowskie regulują dostęp do platformy zgodnie z prawem Unii. Konsumenci mogą korzystać z platformy internetowej nieodpłatnie.
egzekwowanie przepisów:
państwa członkowskie muszą zapewnić, aby przyjęto odpowiednie i skuteczne środki zapewniające przestrzeganie dyrektywy, a środki te obejmują przepisy umożliwiające co najmniej jednemu spośród wymienionych poniżej organów, zgodnie z prawem krajowym, wszczęcie postępowania na mocy prawa krajowego przed sądami lub właściwymi organami administracyjnymi państwa członkowskiego, aby zapewnić stosowanie przepisów krajowych transponujących niniejszą dyrektywę:
instytucje publiczne lub ich przedstawiciele;
organizacje mające uzasadniony interes w ochronie konsumentów lub środowiska;
organizacje zawodowe mające uzasadniony interes w podejmowaniu działań.
informacje dla konsumentów:
państwa członkowskie zobowiązane są do podejmowania odpowiednich działań w celu zapewnienia konsumentom dostępu do informacji o prawach przysługujących im na mocy niniejszej dyrektywy oraz o środkach ich egzekwowania m.in. na krajowych stronach internetowych połączonych z jednolitym portalem cyfrowym ustanowionym na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1724.
charakter obowiązkowy:
jeżeli dyrektywa nie stanowi inaczej, żadne postanowienie umowy – które ze szkodą dla konsumenta wyłącza stosowanie krajowych środków transponujących niniejszą dyrektywę, stanowi od nich odstępstwo lub zmienia ich skutki – nie jest wiążące dla konsumenta;
dyrektywa nie uniemożliwia podmiotom zajmującym się naprawą oferowania konsumentowi warunków umownych wykraczających ponad zakres ochrony przewidziany w niniejszej dyrektywie.
kary:
państwa członkowskie zobowiązane są do ustanawiania przepisów dotyczących kar mających zastosowanie w przypadku naruszeń przepisów krajowych i podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu zapewnienia ich wykonywania. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające;
najpóźniej 24 miesiące po dniu wejścia w życie niniejszej dyrektywy państwa członkowskie muszą powiadomić Komisję o ustanowionych przepisach i środkach, a także powiadamiają ją niezwłocznie o wszelkich późniejszych dotyczących ich zmianach.
Podsumowanie
Warto zapamiętać, że dyrektywa R2R nie nakazuje naprawy towaru, a jedynie pozostawia wybór po stronie konsumenta do jego naprawy. Prawodawca europejski w omawianej dyrektywie gwarantuje bowiem konsumentom prawo do wymiany wadliwego produktu w okresie odpowiedzialności sprzedawcy objętym gwarancją.
Jeśli chodzi o obowiązywanie, a następnie implementację przepisów dyrektywy R2R do prawa polskiego, to po formalnym przyjęciu dyrektywa wejdzie w życiu 20. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Kiedy myślimy o umowie, to zazwyczaj kojarzymy ją z dokumentem zawartym w formie pisemnej, który dodatkowo musi być opatrzony podpisem. Faktem jest, że każda umowa sporządzona na piśmie musi być podpisana przez strony ją zawierające, aby mieć pewność, że będzie ona ważna. Co zatem z umowami w formie ustnej? Czy umowa, która została zawarta ustnie, jest ważna? O tym przeczytasz w niniejszym artykule.
Zastanawiasz się, czym się różni leasing operacyjny, finansowy i najem długookresowy samochodu? W dzisiejszym artykule zajmiemy się rozważaniami na ten temat.
Czy wiesz, że wynajmując mieszkanie, możesz zawrzeć umowę przed notariuszem i dzięki temu w razie problemów z lokatorem przyspieszyć eksmisję? Taką możliwość gwarantuje Ci zawarcie umowy najmu okazjonalnego w formie aktu notarialnego.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo